Методична скринька


Календарне  планування
з української мови у 5 класі



КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ  ПЛАНУВАННЯ
навчального матеріалу
з української мови і літератури
6, 10 кл.
2018-2019 н. р.

ІІ семестр 
Розроблено   за   програмою:   5-9 класи.   Програма  для загальноосвітніх навчальних закладів з українською   мовою   навчання. − К.:  Видавничий   дім  «Освіта», 2013 зі зміна-
ми,   затвердженими    наказом   МОН   України     від   07.06.2017    №804.
10 клза новими навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень), що затверджені наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407.

Учитель : Машаненкова Б.І.










Фронтальні види контрольних робіт

Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури
Класи
6
Семестри
І
ІІ
Контрольні роботи у формі:
3
3
·         контрольного класного твору;
1
1
·         виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
2
2
Уроки розвитку мовлення* (у+п)
2
2
·         Уроки позакласного читання
2
2
Перевірка зошитів
4
5
Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 10 класі
Семестри
І
ІІ
Рівні
профільний
Контрольні роботи у формі:
3
3
·         контрольного класного твору*;
1
1
·         виконання інших  завдань (тестів, відповідей на запитання)
2
2
Уроки розвитку мовлення**
2 (у+п)
2 (у+п)
Уроки позакласного
читання
2
2
Перевірка зошитів
4
5


Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт  з української мови в 5-9 класах

6 кл.
Усього годин
122
Години з РМ
23

І
ІІ
Перевірка мовної теми
4
4
Письмо: Переказ
1
1
               Твір
-
1
Правопис:
диктант
1
1
Говоріння:
  діалог
1
-
 усний переказ
1
-
 усний твір
-
1
 читання вголос
-
1
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10 класі
Рівень
Філологічний рівень
Форми контролю
І
ІІ
Перевірка мовної теми
3
3
Письмо:
есе

1

1
переказ
1
1
твір
1
1
Говоріння:
  діалог

1

-
усний переказ
1
-
уний твір
-
1







6 к л а с
Українська мова
(122 год, 3,5 год на тиждень)
Дата

Зміст програмового матеріалу
Примітки
Прикметник
1

Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

2


Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи в іншу.

3

Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх.

4


Розвиток мовлення.  Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису). Читання мовчки прозових і поетичних текстів, що містять описи природи, визначення в них прикметників, з’ясування їхньої ролі в описах.

5

Відмінювання прикметників.

6

Прикметники твердої й м’якої груп.

7

Перехід прикметників в іменники.

8

Творення прикметників (практично).

9


Розвиток мовлення. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

10

Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-.

11


Букви е, о, и в прикметникових суфіксах -ев-(-єв-), -ов-(-йов-, -ьов-), -ин-,-ін-, -ичн-.

12


Розвиток мовлення. Контрольний докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи.

13

Написання не з прикметниками.

14


Розвиток мовлення. Аналіз письмового переказу.

15


Написання -н- і -нн- у прикметниках. Створення мікротексту з висловленням захоплення, схвалення вчинку знайомої людини (знаменної події), з використанням прикметників типу несказанний, незрівнянний, неоціненний.

16

Написання складних прикметників разом і через дефіс.

17

Написання складних прикметників разом і через дефіс.

18

Написання прізвищ прикметникової форми

19

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прикметник».

20

Контрольна робота 1. Прикметник. Тест

Числівник
21

Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

22

Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові.

23

Числівники прості, складні й складені

24

Розвиток мовлення. Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів А. Куїнджі, С. Васильківського, І. Айвазовського та ін.

25

Відмінювання числівників.

26

Відмінювання числівників.

27

Розвиток мовлення. Аналіз письмового твору.

28

Буква ь на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках.

29

Роздільне написання складених числівників.

30

Написання разом порядкових числівників з -тисячний.

31

Узгодження числівників з іменниками.

32

Правильне вживання числівників на позначення дат і часу. Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі.

33

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Числівник».

34

Контрольна робота 2. Числівник. Тест

Займенник
35

Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

36

Розряди займенників за значенням: особові, зворотний, присвійні, вказівні; питальні й відносні; заперечні; означальні й неозначені (ознайомлення).

37

Розвиток мовлення.. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі (орієнтовні теми: «Що я роблю для здійснення своєї мрії», «У чому полягає гідність людини», «Що важливіше – наполегливість чи скромність») з використанням займенників, що належать до різних розрядів.

38

Відмінювання займенників усіх розрядів.

39

Відмінювання займенників усіх розрядів.

40

Приставний н у формах особових і вказівних займенників. в кінці року 

41

Написання разом і через дефіс неозначених займенників.

42

Правопис заперечних займенників.

43-44

Написання займенників із прийменниками окремо


45

Розвиток мовлення.. Есей світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Кого можна назвати патріотом рідної землі», «У чому полягає життєвий успіх»)

46

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Займенник».

47

Контрольна робота 3. Займенник Тест.

Повторення
48

Лексикологія. Редагування речень (текстів), у яких допущено лексичні та граматичні помилки.
49

Фразеологія.

50

Словотвір та орфографія.

51

Морфологія й орфографія.

52

Семестровий диктант





6 к л а с
Українська література
(70 год, 2 год на тиждень)

Дата

Зміст програмового матеріалу
Примітки
1

Ірина Жиленко. Основні відомості про письменницю. Поєднання реального і фантастичного в поезії «Жар-птиця».

2

«Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.

3

Ігор Калинець. Талановитий український поет, автор віршів для дітей. «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим» зі збірки «Дивосвіт» (на вибір). Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ – дивовижне й незвичайне в повсякденному житті. Гармонія людини і природи.
Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).
4

Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. Добро й любов до світу. ТЛ: притча.

5

 «Говорюща риба». Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.

6

Порушення питань моралі, дружби, сили слова у казціпритчі. Образи твору.

7

Позакласне  читання. Емма Андієвська. «Казка про двох пальців».

8

Контрольна робота. Володимир Винниченко, Станіслав Чернілевський, Ірина Жиленко, Ігор Калинець, Емма Андієвська (розгорнуті відповіді на запитання).

9

Література  рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. Пригоди і романтика


10

Всеволод Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (скорочено). Пригодницький захопливий сюжет твору. ТЛ: повість, пригодницький твір.

11

  Мрія і дійсність, романтичне у повісті.

12

Смішне і комічне у творі. Проблематика повісті

13

Світ природи у творі. Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього. Характеристика улюбленого героя.

14

Розвиток мовлення. Усний переказ епізодів повісті з докладним цитуванням авторського тексту.

15

Ярослав Стельмах. Основні відомості про письменника. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом.

16

Уява, фантазія і романтичність у житті сучасної людини. Реальні (звичайні) та пригодницькі події в повісті.

17

Характеристика образів Сергія і Митька. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків

18

Леся Воронина – сучасна письменниця, авторка багатьох книжок для дітей. «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» – фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності. ТЛ: сюжет, його елементи.

19

Леся Воронина . «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» Робота над змістом твору. Проблеми сміливості й боягузтва в повісті.

20

Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині.

21

Клим Джура – рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя.

22

Контрольна робота. Письмовий твір «Безсмертя і добро, вічність і краса – основа життя людини на землі» (за вивченими творами). Гумористичні твори

23

Гумористичне й сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар, поет. Сатиричне змалювання сучасної авторові судової системи у байці «Щука». Побудова байки. ТЛ: гумор (повторення), сатира, байка (повторення), алегорія, мораль.

24

 «Муха і Бджола». Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл».

25

Розвиток мовлення. Написання листа авторові байок Леонідові Глібову.

26

Степан Руданський. Коротко про письменника. Співомовки С. Руданського – унікальне явище у світовому письменстві. Показ кмітливості народу у співомовці «Добре торгувалось». ТЛ: гумореска, співомовка.

27

«Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю та відстояти свою гідність.

28

«Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю та відстояти свою гідність.

29

Павло Глазовий. Стисло про письменника. «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала», «Кухлик» (2–3 твори на вибір). Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. Вивчити напамʼять одну гумореску (на вибір).

30

Контрольна робота. Леонід Глібов, Степан Руданський, Павло Глазовий. Тест

31

Література  рідного краю.

32

Підсумковий урок.

















10 к л а с
Українська мова
(профільний рівень)
(140 год на рік, 4 год на тиждень)
Дата

Зміст програмового матеріалу
Примітки
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні

1

Фразеологія як розділ мовознавства


2

Фразеологічні одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів.

3

Розвиток мовлення. Поняття про стилістичну систему української мови (стилі, підстилі, стилістичні засоби, способи і прийоми організації стилістичних засобів у тексті). Розмовний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки

4

Джерела української фразеології. Національна специфіка української фразеології.

5

Прислів’я і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання, приповідки, каламбури, їхній оцінний зміст.

6

Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів.

7

Фразеологія власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології.

8

Фразеологія художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Фразеологізми з професійної мови.

9

Розвиток мовлення. Фонетичні, інтонаційні, лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості розмовного мовлення. Жанри розмовного мовлення.

Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників
10

Розвиток мовлення. Науковий стиль, сфери використання і призначення. Основні ознаки наукового стилю: логічність, точність, абстрактність, узагальненість, об’єктивність викладу. Наукова метафорика.

11

Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники. Основні типи словників, особливості їхньої побудови.

12

Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у різних словниках

13

З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памви Беринди (1627 р.).

14

Сучасні словники української мови. Українські електронні словники. Стилістичні засоби лексикографії..

Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів
15

Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна 79 Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні. основа

16

Розвиток мовлення. Підстилі наукового стилю: власне науковий, науково-навчальний і науковопопулярний та їх особливості.

17

Історичні зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів

18

Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту.

19

Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв.

20

Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи творення та написання їх.

21

Розвиток мовлення. Основні жанри наукового стилю. Бесіди, дискусії, повідомлення на наукові теми. Структура текстів різних жанрів. 

22

Стилістичне використання засобів словотвору. Національно-специфічне вживання зменшено-пестливих форм. Особливості вживання осново- і словоскладання, абревіатур, правильна вимова їх.

23

Усунення помилок, пов’язаних із порушенням норм українського словотвору. Морфемний словник. Етимологічний словник.

24

Розвиток мовлення. Особливості конспектування. Читання наукової, науково-популярної статті, довідкової літератури.

25

Контрольна робота. Фразеологія. Українська лексикографія. Морфеміка і словотвір української мови. Тест

Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови
26

Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень. 9

27

Урок мовленнєвого розвитку. Конспект прочитаного (художнього твору, публіцистичної та науково-популярної статті). Тематичні виписки, план (складний), тези.

28

Урок мовленнєвого розвитку. Написання доповідей, рефератів, анотацій, тез, рецензій з навчально-наукової проблеми. Спільне і відмінне між ними. Редагування.

29

Розвиток мовлення. Бібліографічний пошук на тему наукової роботи із залученням сучасних інформаційно-комунікативних технологій. Бібліографія. Анотація.

30

Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З історії вивчення частин мови.

31

Розвиток мовлення. Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням. 

32

Розвиток мовлення. Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням. 

33

Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Число іменників. Іменники, що вживаються в обох числових формах, мають лише форму однини або множини. Особливості роду іменників – назв осіб за професією, посадою, званням тощо. Стилістичні особливості іменників середнього і спільного роду.

34

Словозмінні паралелі іменників, їхні стилістичні особливості. Форми іменників О.в. і М.в. з прийменниками на позначення руху у просторі. Н.в. іменників із сполучниками як, мов, неначе, мов.

35

Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. Невідмінювані іменники. Стилістичне використання кличного відмінка.

36

Стилістичні особливості форм числа іменників. Стилістичне використання кличного відмінка іменників. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні.

37

Розвиток мовлення. Контрольний твір-стаття в газету на морально-етичну, професійну тему.

38

Розвиток мовлення. Контрольний твір-стаття в газету на морально-етичну, професійну тему.

39

Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їхні особливості і функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні.

40

Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості функціонування їх у сучасній українській мові.

41

Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників.

42

Урок мовленнєвого розвитку. Аудіювання текстів дiалогічного та монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення. Різновиди аудіювання (ознайомлювальне, вивчальне, критичне).

43

Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Стилістична роль повних і коротких прикметників. Синоніміка прикметників і непрямих відмінків іменників. Словник епітетів української мови. 

44

Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, характеристика їх. Групи займенників.

45

109 Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. Перехід займенників в інші частини мови. Стилістичні функції займенників.

46

Розвиток мовлення. Електронний лист. Смс-повідомлення.

47

Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. Розряди числівників за значенням, характеристика їх. Групи числівників за будовою.

48

Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. Паралельне вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках.

49

Синтаксичні функції числівників. Написання числівників і відчислівникових слів.

50

Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства (І частина) (диктант).

51

Дієслово як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова.

52

Особливості семантики, граматичні ознаки дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни.

53

Види дієслів (доконаний і недоконаний), творення їх, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), творення їх. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), творення їх.

54

Особові, родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова. Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу.

55

Розвиток мовлення. Доповідь у науковому стилі (підготовча робота).

56

Розвиток мовлення. Доповідь у науковому стилі (виступ).

57

Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, відмінювання їх. 

58

Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на -но, -то.

59

Розвиток мовлення. Усний текст-роздум або комбінований текст, що відповідає досвіду, інтересам, психологічним особливостям, для досягнення життєвих цілей.

60

Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

61

Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників.

62

Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників.

62

Ступені порівняння означальних прислівників. Правопис прислівників і прислівникових сполучень.

64

Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками.

65

Розвиток мовлення. Виступ на зборах, семінарах, конференції.

Службові частини мови, загальна характеристика їх
66

Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники.

67

Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних слів у сполучники.

68

Частка, функції часток, групи за значенням. Правопис заперечних часток.

69

Зв’язка. Вигуки, ознаки та розряди їх. Правопис вигуків і особливості вживання. Розділові знаки у реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова.

70

Розвиток мовлення. Ділові папери: звіт про виконану роботу

71

Розвиток мовлення. Контрольне есе. 

72

Стилістичні функції службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення.

73

Функції модальних, заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Стилістичні функції вигуків. Національні етикетні вигуки

74

Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства (ІІ частина). Тест

75

Розвиток мовлення. Побудова розповіді на соціокультурну тему.

76

Підсумковий урок.
































10 к л а с
Українська література
(профільний рівень)
(140 год, 4 год на тиждень)

Дата
Зміст програмового матеріалу
Примітки
Вступ. Повторення вивченого
1

Імпресіонізм творчості М. Коцюбинського, М. Черемшини, В. Винниченка.

2

Риси модернізму в літературі: особлива увага до внутрішнього світу особистості; проголошення самоцінності людини та мистецтва; надання переваги творчій інтуїції; розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникати у найінтимніші глибини існування особистості і одухотворювати світ; пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо)

3

Михайло Коцюбинський. Загальний огляд життя і творчості. Формування художнього світогляду М. Коцюбинського – від реалізму до модернізму.

4

«Intermezzo» ‒ яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського. Жанрова особливість твору: новела з ознаками «поезії в прозі». Нові художні принципи зображення героя – від знаковості сюжету до знаковості мікрообразу – його смислотворчої сутності, де панує слово та почуття персонажа, суб’єктивне бачення себе та навколишнього світу. ТЛ: психологічна новела.

5

Михайло Коцюбинський. Загальний огляд життя і творчості. Формування художнього світогляду М. Коцюбинського – від реалізму до модернізму.

6

«Intermezzo» ‒ яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського. Жанрова особливість твору: новела з ознаками «поезії в прозі». Нові художні принципи зображення героя – від знаковості сюжету до знаковості мікрообразу – його смислотворчої сутності, де панує слово та почуття персонажа, суб’єктивне бачення себе та навколишнього світу. ТЛ: психологічна новела.

7

Зіставлення двох світів: людського, дисгармонійного, смертоносного, і гармонійного, досконалого, життєствердного світу природи. Зображення природи як засобу відтворення психологічного стану героя. Фізичне та душевне одужання героя, його наснага до активної праці та боротьби. Глибокий ліризм новели, інтонаційне багатство її мови, символізм. Колір як композиційний чинник у новелі.

8

Поетика імпресіонізму у повісті «Тіні забутих предків»: «Весь світ був як казка повна чудес, таємнича, цікава й страшна» (М. Коцюбинський). Краса рідної землі, гармонія людини і природи. Поєднання фантастичного та реального у творі. Поезія народних звичаїв, вірувань, обрядів, їхній вплив на життя гуцулів.

9

Система образів твору. Образи-символи як засоби індивідуалізації героїв. Самобутність модерної поетики повісті.

10


Кохання Івана та Марічки, їхнє світовідчуття і світоуявлення. Ідея незнищенності духовного начала в житті. Фольклорне тло твору. Образи, художньо-стильові особливості  повісті

11

Значення творчої спадщини М. Коцюбинського для розвитку української літератури, її роль у загальноєвропейському контексті.

12

74 Урок позакласного читання. М. Коцюбинський. «Що записано в книгу життя».

13

Читацький практикум. Імпресіоністичний твір. «Ключі» до прочитання. Есе як форма рефлексії про прочитане.

14

Експресіонізм ‒ літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо. ТЛ: експресіонізм.

15

Морально-етична проблема «провини і покари» у художньому вираженні експресіоністів. Експресіонізм у творчості В. Стефаника, О. Турянського.

16

Василь Стефаник. Головні етапи життя і творчості. Особливості художнього світогляду письменника. Новела «Камінний хрест» – український екзистенційний вибір між життям і смертю як в особистому, так і в національному вимірах. Образ Івана Дідуха. ТЛ: новела як малий епічний жанр; особливості сюжету і композиції новели.

17

Довершеність художньої форми. Багатство мови, мистецтво деталі. Символи в новелі. ТЛ: роль символу у новелі.

18-19

«Новина» ‒ новела, яка вражає силою емоційного напруження та драматизму. Специфіка типізації образу Гриця Летючого. Художні засоби для розкриття внутрішнього світу героя. Особливості композиції новели.

20

Значення творчості В. Стефаника для розвою української літератури.

21

Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського, В. Стефаника Тест.

22

Неоромантизм як заперечення побуту «міщанського» життя, втілення мрії про сильну, мужню особистість, яка утверджує себе в протистоянні із суспільною більшістю. Стильові особливості неоромантизму (сюжет, мова творів). ТЛ: неоромантизм.

23

Читацький практикум. Неоромантичний твір. «Ключі» до прочитання. Літературний блог як форма рефлексії над прочитаним.

24

Ольга Кобилянська. Огляд життя і творчості. Особливості світобачення і світосприйняття письменниці. Проблематика, ідеї, жанрова палітра творчості (поезія в прозі, повісті, роман).

25

Новела «Valse melancolique» ‒ тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця в міщанському суспільстві. Жінка як тип нової героїні свого часу. Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації. Естетизм як життєва програма Софії та Ганнусі. Особливості еволюції життєвого кредо Марти. Вивчити напам’ять уривок із новели (на вибір учителя)

26

8 Особливості композиції та образно-символічної системи новели. Елементи автобіографізму у творі. Синтез мистецтв у новелі як композиційний прийом і художній образ. ТЛ: синтез мистецтв у літературному творі.

27

Читацький практикум. Неоромантичний твір. «Ключі» до прочитання. Літературний блог як форма рефлексії над прочитаним.

28

Ольга Кобилянська. Огляд життя і творчості. Особливості світобачення і світосприйняття письменниці. Проблематика, ідеї, жанрова палітра творчості (поезія в прозі, повісті, роман).

29

Новела «Valse melancolique» ‒ тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця в міщанському суспільстві. Жінка як тип нової героїні свого часу. Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації. Естетизм як життєва програма Софії та Ганнусі. Особливості еволюції життєвого кредо Марти. Вивчити напам’ять уривок із новели (на вибір учителя)

30

Особливості композиції та образно-символічної системи новели. Елементи автобіографізму у творі. Синтез мистецтв у новелі як композиційний прийом і художній образ. ТЛ: синтез мистецтв у літературному творі.

31

«Людина» ‒ перший твір в українській літературі з розкриття ідей емансипації. Тема долі освіченої дівчини, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища.

32

Особливості характеротворення.

33

Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Людина».

34

Творча манера й стиль автора.




О. Кобилянська й українська та західноєвропейська література. Ідеї ніцшеанства у творчості письменниці.

35

Леся Українка. Життєвий і творчий шлях поетеси. Основні мотиви поетичної творчості, її неоромантичний струмінь. Вітаїстична сила, щирість почуттів ліричного героя Лесі Українки – сильної (емоціями, волею, інтелектом) особистості, яка шукає розв’язання найгостріших духовних проблем життя.

36

Утвердження незламності духу і віри людини в життєвих випробуваннях, змаганні з долею у віршах «Мріє, не зрадь!», «Contra spem spero!». Алегоричні образи поезій. Романтичний пафос. Афористичність мови.

37

Утвердження поетичного слова як могутнього засобу у визвольній боротьбі («Слово, чому ти не твердая криця…»). Особливості поетичного стилю письменниці, її новаторство у галузі ритміки, строфіки. 

38

Новаторство Лесі Українки в драматургії, її інтерпретації образів світової літератури. Драма-феєрія «Лісова пісня». Оригінальність жанру. Фольклорно-міфологічна і філософська основа твору. Авторська рецепція українських міфів. ТЛ: драма-феєрія.

39

Єдність трьох світів – композиційна особливість «Лісової пісні».

40

Романтично-міфологічний образ Мавки.



Роздвоєність душі Лукаша.

41

Бездуховність і байдужість до краси в образах Килини та матері Лукаша.

42

102 «Кассандра» ‒ новаторство в жанрі драматичної поеми. Авторська інтерпретація образу Кассандри – античної віщунки. ТЛ: драматична поема.

43

Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору – наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі. Художні засоби для розкриття внутрішніх переживань і сумнівів головної героїні.

44

Творчість Лесі Українки в контексті української і західноєвропейської літератури.

45

Читацький практикум. Переклад художніх творів. Запозичення світових сюжетів. Відгук про твір, перекладений українською (І. Франка, Лесі Українки та інших).

46

Контрольна робота. Творчість О. Кобилянської, Лесі Українки (літературний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).

47

Символізм як різновид модернізму. Ідейна настанова – вихід за межі буденності, прагнення «не описати, а оспівати стан душі» (М. Вороний). Філософська основа (оглядово). Ж. Мореас, «Маніфест символізму» (1886).

48

Угрупування «Молода муза», «Українська хата» (М. Вороний, Олександр Олесь, Д. Загул, П. Тичина та ін.) Піднесення конкретного образу до рівня символу. Ідея самоцінності мистецтва. Витонченість поетичної форми.

49

Володимир Винниченко – громадський і політичний діяч. Загальна характеристика творчості: проблематика, жанрове розмаїття, стильові особливості.

50

Новела «Момент» (Із оповідань тюремної Шехерезади). Філософський зміст, проблематика. Імпресіоністична манера письма автора. Особливості композиції.

51

Символічні образи. Ідея цінності почуття кохання; усвідомлення скороминущості щастя. ТЛ: символ і художній образ.

52


Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір-характеристика персонажа новели «Момент».

53

Творчість В. Винниченка в загальноєвропейському контексті. В. Винниченко – художник.

54

Павло Тичина. Поетична спадщина П.Тичини – одна з вершин української поезії ХХ століття. Трагізм життєвого і творчого шляху митця у тоталітарній системі. Жанровостилістичне багатство, ідейно-художнє новаторство митця. П. Тичина – найбільший модерніст 20-х років ХХ століття. Особлива поетика Тичинівського вірша: мелодика слова і музики.

55

Збірка «Сонячні кларнети» ‒ подія європейського масштабу. Художнє осягнення ліричним героєм гармонії світу і дисонансів революційної дійсності в збірці «Сонячні кларнети». ТЛ: символізм як різновид модернізму.

56

Єдність природи, почуттів людини й музики у поезіях «Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Пастелі».

57

Розвиток мовлення. Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом.

58

Глибина почуттів ліричного героя у поезії «О панно Інно…» та художні засоби вираження.

59

«Пам’яті тридцяти» ‒ збірний образ ліричного героя. Історична основа поезії. Образно-символічне вираження ідеї твору

60

Василь Стус про Павла Тичину: «Феномен доби (сходження на Голгофу слави)» (оглядово).

61

Симфонія «Сковорода». Історія написання твору. Сковородинівська барокова традиція в українській літературі. Жанрове новаторство. ТЛ: жанр – поема-симфонія.

62

Афористичність, алегоризм і символізм поеми. Ідея вічного пошуку гармонії буття в поемі. Прийом монологу як спосіб саморефлексії автора.

63

Контрольна робота. Творчість В. Винниченка, П. Тичини. Тест.

64

Урок позакласного читання. С. Процюк. «Десятий рядок».

65

Богдан Лепкий. Огляд життя і творчості митця.

66

Трилогія про Івана Мазепу у 3-х томах і 5-ти книгах: «Мотря», «Не вбивай. Батурин», «Полтава», «З-під Полтави до Бендер. Крутіж». Іван Мазепа – як «золота доба» Гетьманщини. ТЛ: трилогія; поняття хронотопу; історичний роман (поглиблено).

67

Історичні факти і художній вимисел у трилогії. Образ степу в романі й в українській літературній традиції та фольклорі.

68

Образ Мотрі Кочубей як вияв дилеми між коханням і владою.

69

Ісмаїл Гаспринський. Життєвий і творчий шлях визначного кримськотатарського педагога, громадського діяча, редактора, публіциста, письменника (оглядово). Видавнича діяльність. Газета «Терджиман». Педагогічна діяльність. Просвітянський рух народів ісламського Сходу ‒ джадидизм.


69

Історичне оповідання «Арслан киз» («Дівчина-левиця») як прояв культурної емансипації кримськотатарського народу.

70

Гульджемал – дочка Іззета-аги із Учтурфана – головна героїня твору, мусульманський аналог французької народної героїні Жанни д’Арк.

71

Проблема взаємодії традицій та викликів нового часу й емансипації у творі.

72

 Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Фольклорні елементи в романі Б. Лепкого “Мотряˮ», «Історична основа та жанрові особливості твору І. Гаспринського “Арслан кизˮ (“Дівчина-левицяˮ)».

73

 Уроки літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (проза).

74

Аналіз досягнення визначених цілей навчання, ролі вивченого для читацького й особистісного розвитку.

75

 Підсумковий урок






Немає коментарів:

Дописати коментар